Gerritse wees op de manier waarop vorige week met de grote storing bij ING en
iDeal werd omgegaan. ,,Pas in de avond kwam er wat uitleg van de Nederlandse
Vereniging van Banken. Dat had uren eerder moeten gebeuren. Dit verdient
geen schoonheidsprijs.”

Gerritse mist ‘de stem’ van de banken ook in de discussie over de toekomst van
de financiële sector. ,,Het is oorverdovend stil aan de kant van de banken.
Ze zijn in hun schulp gekropen en komen er niet uit. Het zou helpen als
banken en verzekeraars open en eerlijk zouden praten over de moeilijkheden
die ze hebben.”

Meer openheid banken

De AFM wil graag van de banken horen welke bijdrage zij denken te kunnen
leveren aan het herstel van de economie. ,,We hebben de financiële sector
overal hard bij nodig: bij het oplossen van de problemen op de woningmarkt,
met de pensioenen, in de zorg”, aldus Gerritse. ,,Maar ze hebben kennelijk
het idee dat ze niets meer goed kunnen doen en besluiten te zwijgen. Dat is
de slechtst denkbare strategie. Bij het herstel van vertrouwen hoort ook
eerlijk vertellen wat er aan de hand is.”

De toezichthouder hamert er zelf op dat financiële instellingen de klant
centraal moeten stellen en afscheid moeten nemen van producten die vooral
bedoeld zijn om de bank geld te laten verdienen. ,,Maar de sector moet zelf
nadenken en zelf laten weten hoe de toekomst eruitziet”, benadrukte
Gerritse. ,,Er is geen reden om daarin terughoudend te zijn, er is behoefte
aan debat.”

Lees ook:

ING: wederom storing met internetbankieren

Internetwinkeliers bezorgd over cyberaanval ING

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl